Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازیگر سینما و تلویزیون در برنامه یلدایی تلویزیون از حضورش در سریال "باخانمان" خبر داد و گفت: اگر اتفاقات درست پیش برود شاید فصل جدید "دودکش" ساخته شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همین چندی پیش سریال "بوم و بانو" با بازی او در نقش سرهنگ سپنتا روی آنتنِ شبکه دو سیما بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارهای ماندگاری از او در تلویزیون سراغ داریم، "مختارنامه"، "ساختمان پزشکان"، "گمشدگان"، "وارش" و این روزها سرهنگ سپنتای "بوم و بانو". چندی پیش بود که با مسابقه "مافیا" هم قدرتِ اجرایش را به رخ همگان کشید اما حضور در سریال سعید سلطانی نگذاشت این برنامه تلویزیونی کماکان، از وجود بهنام تشکر در این برنامه بهره ببرد.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم  درباره حضور در سریال طنز گفته بود:  اگر فیلمنامه خوبی از طنز به من پیشنهاد شود حتما در آن سریال و یا فیلم ایفای نقش خواهم کرد اما باید بهتر از آثار قبلی باشند. اینکه دوست دارم بیشتر در کار جدّی باشم یا طنز، بستگی دارد که چه کسی متن را نوشته باشد و چه متنی باشد.اگر کار طنز خوب هم پیشنهاد بشود، می‌پذیرم. 

چندی پیش هم خبری از ساخت فصل دوم "دودکش" منتشر شد؛ سریالی که نخستین بار به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی در ماه رمضان سال 1392 روی آنتن شبکه یک رفت و با توجه به مضمون کمدی و تکیه کلام‌های جذاب توانست در رده آثار پرمخاطب جای بگیرد.

سازندگان سریال کمدی اجتماعی "دودکش2" که در سکوت خبری مراحل پیش تولید پروژه را آغاز کرده‌اند، تصمیم دارند تصویربرداری را بزودی در یکی از استان‌های کشور به غیر از تهران آغاز کنند. این سریال برای پخش از شبکه یک سیما تولید می‌شود.

بسیاری رایزنی کردند آیا بهنام تشکر و هومن‌ برق‌نورد دوباره زوج هنری این سریال خواهند بود و یا مثل برخی از کارهای دیگر تلویزیون با قصه‌ها و بازیگرهای جدید کار دنبال می‌شود و فقط نام و ماهیت فصل حفظ می‌شود. 

بهنام تشکر با حضور در ویژه برنامه یلدایی "زوجی نو" با اشاره به احتمال تولید فصل دوم سریال "دودکش" تأکید کرد: مردم در خیابان از ما می‌خواهند "دودکش" را تولید کنیم و اگر کارها خوب پیش رود شاید این اتفاق بیفتد. 

او از حضورش در سریال "باخانمان" خبر داد که در اواخر تصویربرداری به سریال پیوسته است. او گفت: در سریال "باخانمان" بروز نیک‌نژاد که تجربه دیگری است با او دارم و ایفای نقش می‌کنم. روزهای آخر فیلمبرداری است و در اواخرِ کار به این سریال پیوستم. سریالی که بازیگران خوبی مثل حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی و افسانه بایگان در آن به ایفای نقش می‌پردازند. 

تشکر درباره زمان پخش این سریال گفت: بعد از سریال کنونی شبکه سه ان‌شاءالله در روزهای آینده این مجموعه تلویزیونی روی آنتن خواهد رفت. ( سریالِ جایگزین "شرم" مشخص شد؛ جزئیات پخشِ سریال "باخانمان" را اینجابخوانید)

بازیگر سریال "دودکش" و "پادری" درباره خاطره‌ای که با هومن برق‌نورد در آسانسور داشته، گفت: یادم نمی‌رود سرِ دزد و پلیس در داخل آسانسور فیلمبرداری می‌کردیم و آنقدر صحنه‌های شادی بود که موقعیت‌ها و دیالوگ‌های خنده‌دارش اجازه نمی‌داد با یکی دو برداشت، سکانس را به سرانجام برسانیم و 30 مرتبه آن آسانسور را بالا و پایین رفتیم و آن سکانس فیلمبرداری شد. 

او در بخشی از این گفت‌وگوی تلویزیونی به روزهای سختِ تئاتری‌ها اشاره کرد و افزود: دوستان تئاتری من خیلی دوران سختی را می‌گذرانند. کارگردانان و بازیگرانی که فقط از راه تئاتر امرار معاش می‌کنند و صحنه تئاتر را انتخاب کرده‌اند و از هیچ شاخه هنری دیگر کسب درآمد نمی‌کنند. امیدوارم اداره فرهنگ و ارشاد، به فکرِ این دوستان هنرمند تئاتری ما باشد؛ دوستانی که هیچ‌وقت پرتوقع نبوده و نیستند. 

تشکر درباره تلاش پرستاران و مشقت‌های این قشرِ سخت‌کوش صحبت کرد و گفت: در فضای‌مجازی بارها دیده‌ام که آن‌ها از این طریق با خانواده‌هایشان ارتباط دارند و این روزها بیشتر از هرکسی، در میدانند و به فکر سلامتی مردمند. امیدوارم کرونا از بین برود و ما شاهدِ روزهایی باشیم که بتوانیم از آن‌ها بهتر تقدیر و تجلیل کنیم. 

بازیگر سریال "بوم و بانو" با اشاره به شب یلدای ایرانیان، خاطرنشان کرد: شب یلدای فارغ از هرچیزی فرهنگِ دورهم بودن و دورهم جمع شدن را با خودش به یدک می‌کشد.  شب یلدا فقط یک دقیقه با شب قبل و بعد از خودش فاصله دارد و این طولانی‌ترین شب سال، فقط مناسبِ دور هم جمع شدن است که امسال به خاطرِ هم‌نوعان‌مان و از بین رفتن این پاندمی کرونا، دورهم جمع نمی‌شویم. 

او در پاسخ به سؤالی درباره استفاده عجیب و غریب در فضای‌مجازی و حتی دعواهای برخی افراد مشهور که به این فضا کشیده شده است، تأکید کرد: این فضا دیگر فضای مجازی نیست و فضای حقیقی است. خیلی برای من دغدغه نیست و اگر سری به صفحه خودم و جستجویی در کاربران دارم برای معرفی کتاب و بعضاً  کارهایی که مردم از ما می‌پرسند و جویا می‌شوند خبرهایش را در آن صفحات منتشر می‌کنیم. خیلی شلوغ‌بازی‌ها و اضافه‌کاری‌های دیگران را در این فضا متوجه نمی‌شوم و فکر می‌کنم وقتم را می‌گیرد.

تشکر با اشاره به ساخت سریال‌های طنز و فقدان کارهای خوب و با کیفیت، افزود: بسیاری می‌گویند کارهای فانتزی و کمدی و سریال‌های با کیفیت کم شده، یک مقداری باید هوای نویسنده‌هایمان را داشته باشیم. مخصوصاً به فضای کمدی و طنز بیشتر بها بدهند و نگاه مهربانانه‌تری از طرف مسئولین به سریال‌ها بشود. خیلی جای سریال‌های خوبِ تلویزیون به خصوص طنزها و کمدی‌هایی که عقبه خوب و طلایی در گذشته داشته‌اند، خالی است.

وی در پایان تصریح کرد: ما توانایی ساخت کارهای خوب و با کیفیت را داریم و می‌توانیم کارهای خوب بسازیم؛ حقِ این مردم است سریال خوب ببینند. همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا موجبات شادی مردم را فراهم کنیم. من کار جدّی در کارنامه‌ام دارم و خودم هم بارها دوست داشته‌ام در نقش‌های جدّی حضور داشته باشم اما مردم امروز بیشتر به شادی نیاز دارند.

صفحه کاربری "رادیو عربی" مسدود شد/ رقابت شبکه‌های تلویزیون بر سر یلدای ایرانیانکدام بازیگران به شبِ یلدای تلویزیون می‌روند؟/ آغاز طنزی به نام "ساختمان شماره 99"پای فوتبالیستِ پرحاشیه به "پنج ستاره" تلویزیون نرسید!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سریال شب یلدا رسانه ملی تلویزیون سریال شب یلدا رسانه ملی تلویزیون بهنام تشکر سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۷۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب

دریافت 113 MB

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب‌شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در صدوپانزدهمین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری و آهنگسازی شریف لطفی رفتیم که به سال ۱۳۶۹ از شبکه اول سیما در قالب یک سریال هشت قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه ای که به نوعی دومین سریال داود میرباقری بعد از سریال «گرگها» در مقام کارگردانی محسوب می شد و نشان داد که این کارگردان با تجربه و مخاطب شناس تلویزیون و سینما از همان ابتدا به موسیقی همواره به عنوان عنصری مهم، موثر و مولف برای جذب مخاطبان و ارایه محتوا نگاه می کند و در این چارچوب تلاش دارد تا از بهترین ها برای ساخت و طراحی موسیقی پروژه های خود استفاده کند.

سریال «رعنا» قصه بخشی از زندگی رعنا، دختر مردی به نام سنایی از صابون‌پزهای قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفت‌های منصور (برادر رعنا) با او ازدواج می‌کند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به دلیل شرکت در فعالیت‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته می‌شود. پس از سال‌ها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود می‌شود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره زنده می شود.

گلچهره سجادیه در نقش رعنا، بهزاد فراهانی در نقش دایی منصور، سعید نیکپور در نقش جواد دانایی، رویا تیموریان در نقش تهمینه دانایی، رسول نجفیان در نقش پوریا، پرویز پرستویی در نقش رسول نجفی، فاطمه گودرزی در نقش مریم، حسین پناهی، مهری مهرنیا، فرخ لقا هوشمند، اسماعیل شنگله، محمد کاسبی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور، علی اوسیوند، عیسی صفایی، عزیزالله هنرآموز و محمدتقی شریفی بازیگریان سریال «رعنا» بودند که بسیاری از آنها تاکنون همچنان در پروژه های داود میرباقری جزو بازیگران اصلی و ثابت محسوب می شوند و در آن دوران توانستند به واسطه حضور در این سریال موقعیت های خوبی را در عرصه تصویر به دست آورند.

جبار آذین منتقد چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، پیرامون این مجموعه گفته بود: «رعنا» تجربه نمایشی جدیدی برای داود میرباقری و تلویزیون بود. این مجموعه برگرفته از فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران ساخت شد. رعنا جزو کارهای خوب و پرخاطره تلویزیون از یک کارگردان متبحر در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سال‌های بعد کشور است. ساختار نمایشی خوب و شخصیت‌ پردازی‌های اصولی، مقبول و دیالوگ‌های خوب از امتیازهای مجموعه «رعنا» بود و میرباقری را در تولید کارهای تلویزیون توانا و خوش فکر نشان داد. این در حالی است که استفاده از بازیگران تئاتری و معرفی یک چهره مستعد که بعدها در سینمای ایران به عنوان بازیگری قدرتمند و محترم شهرت یافت (رویا تیموریان) و بهره‌گیری از دکورهای تلویزیونی حجیم و مناسب، متن خوب و بازی‌های روان از ویژگی‌های «رعنا» محسوب می‌شود. تمام امتیازهای هنری و فنی «رعنا» آن را اثری دیدنی ساخته بود تا مضامین خوب را واگویه کند و از عشق‌ها، رشادت‌ها، مبارزه‌ها، آرمان‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها بگوید و چه خوب هم در آن سال‌های کم رونقی تلویزیون اینها گفته شد و همین‌ها «رعنا» را با تجربه اندوزی‌هایش در اذهان به یادگار گذاشت.

اما یکی از ویژگی های مهم و موثر سریال تلویزیونی «رعنا» موسیقی تیتراژ و متن این مجموعه داستانی به آهنگسازی شریف لطفی بود که به دلیل طراحی یک تیتراژ متفاوت که در آن دوران بدعتی جدید به حساب می آمد توانست یکی از مولفه های مهم در ماندگاری آن تا به امروز به حساب آید. آن هنگام که ابتدا تصویر گلچهره سجادیه به عنوان بازیگر اول سریال روی یک تصویرگرافیکی شبیه به الواح تاریخی نمایان می شود و پس از آن عبارت «رعنا» در قالب لوگوتایپی متفاوت به نمایش در می آید. فضایی که موسیقی نقش مکمل را ایفا می کند و چارچوبی را پیش روی مخاطب قرار می دهد که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است.

موسیقی که به واسطه توجه لطفی به عنوان یک آهنگساز مولف و کهنه کار موسیقی کشورمان که سوابق آکادمیک او در عرصه موسیقی معرف تجربه بالای اوست، تلاش کرده تا ضمن توجه به مولفه های موسیقی ایرانی و ارایه درستی از آفرینش و خلاقیت در این نوع موسیقی با به کارگیری روش های نوین برای در خدمت محتوای اثر بودن، موسیقی تیتراژ متفاوت و خلاقانه ای را ارایه دهد. موسیقی که داود میرباقری همواره روی موسیقی به عنوان یکی از نقاط عطف و تاثیرگذار آثارش به آن توجه دارد و می کوشد تا در هر پروژه اش از این مولفه به درست ترین و علمی ترین شکل ممکن استفاده کند. آن چنان که اگر نیم نگاهی به کارنامه فعالیت های او داشته باشیم متوجه چنین رسالتی می شویم که اغلب موسیقی هایش توانسته اند تبدیل به ماندگارترین ها شوند.

طبیعتا در ساخت چنین موسیقی که بتواند دربرگیرنده مولفه های درست و اصولی از موسیقی متن باشد این نوازندگان هستند که بعد از آهنگسازی و ملودی پردازی نقش مهمی را ایفا می کنند. مسیری که به واسطه حضور هنرمندانی چون ابراهیم لطفی نوازنده ویولن، عباس ظهیرالدینی نوازنده ویولنسل، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، شریف لطفی و حسین میرزایی نوازنده هورن، عبدالنقی افشارنیا نوازنده نی، مهرداد دلنوازی و شهریار فریوسفی نوازندگان تار، فریبا اسدی و محمود علیقلی آواز، محمود منتظم صدیقی نوازنده سازهای ضربی و تعدادی دیگر توانست موسیقی درست و اصولی را به گوش شنیداری مخاطبان ارایه دهد.

گرچه در رسانه ها مصاحبه چندانی از شریف لطفی درباره ساخت موسیقی سریال «رعنا» منتشر نشده است اما این آهنگساز، نوازنده، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر که از او به عنوان بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم یاد می شود، در برخی از گفت‌وگوهای رسانه ای خود درباره نحوه حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به عنوان آهنگساز گفته بود: هروقت به من از سوی پروژه ای تصویری پیشنهاد آهنگسازی آن ارایه می شود، اول از دست اندرکاران پروژه می خواهم که بخش هایی از تصاویر فیلمبرداری شده خود ر ابه صورت نامنظم در اختیار من قرار دهند که ببینم نتایج محتوایی تصاویر در چه قالبی است و وقتی ببینم نتیجه عمل چیست و هم در کارگردانی و هم در بازیگری همه چیز در جایگاه خوبی قرار دارد کاملا خودم را در اختیار کارگردان می گذارم و هر آنچه را که لازم باشد انجام می دهم.

این آهنگساز که در ساخت آثارش همواره تلاش می کند تا هم نشینی اصولی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک فراهم سازد، در یکی از گفت‌وگوهای رسانه ای اش توضیح داده بود: بالاترین تکیه گاه موسیقی ایرانی، دستگاه های موسیقی ایرانی برای روش مندی آفرینش در این گونه موسیقایی است که به اعتقاد من باید در کنار توجه به این مولفه ها به مواردی چون منش و خصوصیت انسانی این موسیقی ها توجه کنیم. در این چارچوب من همواره تلاش می کنم تا هیچ وقت وارد مقوله سفارشی کار کردن نشوم چون باید در ابتدای هر کاری خودم آن تفکر موجود در سریال یا فیلم سینمایی را دوست داشته باشم که اگر چنین نباشید هرگز چنین کاری را انجام نمی دهم.

همین نگاه ایده آل شریف لطفی است که همواره او را به عنوان آهنگسازی گزیده کار در سینما و تلویزیون کشورمان معرفی کرده و در مقام یکی از موثرترین و علمی‌ترین آهنگسازان کشورمان معرفی کرده است. مسیری که می توان در آهنگسازی فیلم های «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، «سامان» به کارگردانی احمد نیک آذر، «کنار برکه ها» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «دخترک کنار مرداب» به کارگردانی علی ژکان، «پرنده آهنین» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «مسافران دره انار» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «آهوی وحشی» به کارگردانی حمید خیرالدین، «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سکوت کوهستان» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «عطر گل یاس» به کارگردانی بهمن زرین پور درک کرد.

چنین ساختاری در آهنگسازی آثار سینمایی و تلویزیونی مدت های زیادی است که در جریان تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان به واسطه عقب نشینی آهنگسازان پیشگام موسیقی کمتر دیده شده و فقط عده محدودی از هنرمندان هستند که تلاش می کنند در یک مسیر منطقی منطبق بر آموزه های دانشگاهی و تئوریک حوزه موسیقی به ویژه موسیقی دراماتیک حرکت کنند. فضایی که به نظر می آید می بایست از تجربیات شریف لطفی و هم نسلانش بیشتر از اینها استفاده کرد تا بتوانیم دوباره به دوران باشکوه موسیقی فیلم و تیتراژ دهه ۶۰ با همان امکانات ناچیز و محدود برگردیم.

کد خبر 6094445 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سکانسی از قسمت جدید افعی تهران در فضای مجازی وایرال شد
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • واکنش معنادار نکونام به رفتن خطیر با یک پست اینستاگرامی + عکس
  • واکنش معنادار نکونام به رفتن خطیر با یک پشت اینستاگرامی + عکس
  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب
  • حرف‌های جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
  • دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟